המדריך המלא:כך תייצרו פודקאסט מוצלח ואיכותי

הפודקאסטים (או תסכיתים בעברית) יצרו מציאות חדשה בעולם. כיום כל אחד מאיתנו יכול, ללא אודישנים, צנזורה או שיקולי רייטינג, להשמיע את הקול שלו ולזכות באהבה בלתי אמצעית מאנשים בכל רחבי העולם. רוצים להצטרף למהפכה אבל לא יודעים איך להתחיל? במדריך הבא נלמד אתכם כיצד לעשות זאת – צעד אחר צעד – ובקלות.

איך מגבשים רעיון?

גיבוש הקונספט לתוכנית הוא הדבר החשוב ביותר שישפיע על מידת ההצלחה שלה. כל מי שמנוסה בשיווק יודע שמציאת נישה ייחודית שאף אחד לא נגע בה, משפרת משמעותית את סיכויי ההצלחה. חלק מהאנשים יעדיפו ללכת על הנושאים המוכרים ש"בטוח מביאים רייטינג", להתחיל לדבר ולקוות לטוב. במצב כזה קשה מאוד להתלבט בין מאות הפודקאסטים שעוסקים בתחום ולגרום לאנשים להאזין דווקא לכם.

ככל שהנישה שלכם תהיה ספציפית יותר, כך יגבר הסיכוי שאנשים יבחרו להאזין לכם. גם בנושאים הגדולים שכולם עוסקים בהם, ניתן לחשוב קצת מחוץ לקופסה כדי למצוא נישות ספציפיות ומדויקות יותר. אם אנחנו עוסקים בסטארט-אפים לדוגמה, נושא שמסוקר בהרחבה בפודקאסטים, ניתן ליצור תסכית שמביא בכל שבוע דווקא סיפור על כישלון גדול של אחת הדמויות הבולטות בתחום – כזה שניתן להפיק ממנו לקחים חשובים. אם עוסקים במוסיקה, מומלץ להתמקד דווקא בז'אנר שלא מרבים לעסוק בו. חשוב לזכור כי גם ב"נישות" הקטנות האלו יש קהל שצמא למידע חדש. אם תספקו לו את המידע הזה – הוא יהיה נאמן ועקבי הרבה יותר.

פיתוח תוכנית תוכן

למרות שמאוד מפתה להקליט את הפרק הראשון כמה שיותר מהר ולקוות לטוב, לפני שיוצאים לדרך עדיף לגבש תוכנית שלמה – לחלק את הרעיון הגדול שלכם לתתי-פרקים שיעזרו לכם לחשוב קדימה ולאסוף את התוכן הנדרש. בתוכנית התוכן ניתן לשלב ראיונות עם מומחים, חדשות על תחום העיסוק שלכם, אירוח קולגות וחברים, סיפורים אישיים של דמויות בולטות בתחום, תוכניות מיוחדות לחגים או ימים מיוחדים בשנה.

לפני כל תוכנית מומלץ להכין תסריט שיכלול את כל הנקודות המרכזיות שתעסקו בהן. מנגד חשוב לא לכתוב מילה במילה את כל מה שאתם מתכוונים להגיד, או להיצמד לתסריט בכל מחיר. חשוב שהקהל ירגיש שהדיבור שלכם קליל, קולח וזורם – כמו בשיחה. לכן, השתמשו בתסריט כשלד התוכנית בלבד.

אל תצאו לדרך לפני שאתם בטוחים בדברים האלה:

  • אתם מוכנים להתחייב - כדי לזכות בנאמנות של הקהל חשוב לייצר תכנים באופן קבוע – עדיף בכל שבוע או לכל היותר בכל שבועיים. זוהי עבודה לכל דבר וחשוב להקדיש לה את תשומת הלב והזמן הדרושים.
  • עשיתם "סקר שוק" קצר - ספרו על הרעיון שלכם לאנשים מהתחום, לחברים ולקולגות ובחנו את מידת העניין שלהם כדי להעריך את מידת ההצלחה. ניתן בהחלט גם להקליט פרק אחד ולשלוח אותו לאנשים מביני עניין.
  • אתם מוכנים גם להשקעה כלכלית מסוימת - אין הרבה ציוד שדרוש ליצירת פודקאסט, אך תוצר איכותי יחייב גם השקעה כספית כלשהי. גם האחסון ברוב המקרים עולה כסף, כמו גם ההשקעה החשובה בשיווק שיעזור לכם להגיע לקהל הרלוונטי.

איזה ציוד נדרש להפקת הפודקאסט?

את התסכית שלכם אפשר להקליט אפילו עם טלפון חכם סטנדרטי, אך אם אתם רציניים לגבי הפרויקט ורוצים להבטיח איכות ומקצועיות לאורך זמן, ישנם כמה כלים שיוכלו לסייע לכם לעשות זאת:

מיקרופון מקצועי

בניגוד להקלטה מהטלפון הנייד, המיקרופון יבטיח איכות גבוהה יותר. עדיף לקנות מיקרופון עם חיבור USB לעריכה ישירות מהמחשב הביתי. אם אתם מתכוונים לארח ראיונות – מומלץ לרכוש שני מיקרופונים לפחות.

מיקרופונים מומלצים:

Audio-Technica AT2020

זהו אחד המיקרופונים האהובים על יוצרי פודקאסטים. הוא מגיע עם חיבור USB, כך שאפשר לחבר אותו ישירות למחשב, ועובד על כל תוכנת עריכה סטנדרטית. זהו מיקרופון ורסטילי שמתאים לכל סוג של הקלטה, אך אידאלי להקלטת דיבור.

לרכישה באמזון

Samson Meteor

זהו מיקרופון זול יותר מאחרים ברשימה וגם אחד הקטנים בשוק. גם הוא מגיע עם חיבור USB והיתרון הגדול שלו טמון בעבודה שהוא מאפשר לחבר אליו אוזניות כדי לשמוע בזמן אמת את איכות ההקלטה. זהו מאפיין שימושי שיעזור לכם לבדוק איך אתם נשמעים וימנע תקלות שיחייבו אתכם להקליט מחדש.

לרכישה באמזון

Blue Snowball

זהו המיקרופון הראשון בעולם שהציע חיבור USB והוא נחשב לאחד המוצרים האהובים בתחום. הוא משמש בעיקר להקלטת דיבור (עדיף שלא להקליט איתו שירים ונגינה), אך הוא בהחלט נחשב כבחירה ראויה לשדרי פודקאסטים. גם המחיר שלו זול בהשוואה למיקרופונים אחרים והוא אידאלי להקלטה של אדם אחד או כמה אנשים בודדים בחדר. הוא לא דורש התקנה של דרייברים מיוחדים על המחשב ומגיע בכמה צבעים.

לרכישה באמזון

Shure SM58

הפופולריות הגלובאלית של המיקרופון הזה טמונה במידה רבה בעובדה שהוא פועל בתחום תדרים אופטימליים להקלטה איכותית של דיבור אנושי. הוא מגיע עם חיבור USB ופופ-פילטר (מסנן רעשים) מובנה, ומאופיין במבנה קשיח, עם מערכת מתקדמת למניעת זעזועים בעת ההקלטה.

לרכישה באמזון

Blue Yeti

המיקרופון הזה פועל בטכנולוגית ה"קפסולה המשולבת", המאפשרת ארבעה מצבי עבודה שונים: קרדיואידי (אידאלי לפודקאסטים), סטריאו להקלטת מוזיקה, מצב רב כיווני (אומני) לקליטת צלילים מכיוונים שונים ומצב דו כיווני המתאים לראיונות. הוא קל לשימוש וגם הוא נחשב לאחד האהובים בתחום.

לרכישה באמזון

פופ-פילטר

זהו מכשיר שמתחבר למיקרופון ומגן עליו מפני רעשי הרקע. כך ניתן להבטיח איכות הקלטה מקסימלית.

פופ-פילטרים מומלצים:

Nady MPF-6

זהו הפופ-פילטר הנמכר בעולם, במידה רבה בזכות המחיר הנגיש שלו. רוב המוצרים במחירים כאלו מכילים רכיבים שנהרסים לאחר כמה שבועות, אך זהו אחד המוצרים היחידים שמצליחים להציע איכות שמחזיקה לאורך זמן בלי להעלות את המחיר.

לרכישה באמזון

WindTech PopGuard 2000

הפופ-פילטר הזה מתלבש בצורה מושלמת על המיקרופון ולכן כמעט אינו דורש עוד שטח אחסון, בניגוד למוצרים אחרים בתחום. העיצוב שלו קומפקטי, חסכוני ומתאים כמעט לכל דגמי המיקרופונים, אולם לא לכולם. לכן, אם יש לכם מיקרופון עם עיצוב שונה וייחודי חשוב לקחת את זה בחשבון ולבחון את ההתאמה.

לרכישה באמזון

On-Stage Stands ASFSS6GB Dual-Screen

בעוד שרוב המוצרים בתחום משתמשים במסך אחד כדי לחסום רעשים, המוצר הזה מכיל שניים. המסך הראשון חוסם את האוויר והרוח בסביבה החיצונית, בעוד שהשני עוזר לעטוף את המיקרופון מזווית נוספת ולהבטיח שאף רעש לא יחדור את המחסום האיכותי הזה.

לרכישה באמזון

מחשב עם תוכנה לעריכת סאונד

כיום ישנן לא מעט תוכנות חינמיות לעריכת סאונד. תוכנות אלו ישמשו אתכם להקלטה ולעריכת הפודקאסט, כך שלא תצטרכו להתחיל את ההקלטה מחדש במקרה של טעות או גמגום. בהמשך נסביר איזו תוכנה חינמית מומלץ להוריד וכיצד להשתמש בה.

חדר אקוסטי (אופציונלי)

כמובן שלא לכולנו יש חדר אקוסטי ייעודי, אך עדיף להקדיש לפרויקט פינה שקטה בבית – במקום המרוחק מחלונות הפונים לרחובות הסואנים. ניתן להפוך חלל כלשהו בבית לחדר אקוסטי באמצעות הדבקת תבניות ביצים על הקירות, או בעזרת חומר בידוד מקצועי.

איך לבנות סיפור מוצלח?

מהו הסרט האהוב עליכם בכל הזמנים? מה אהבתם בו במיוחד?

סיפור טוב נשען על כמה גורמים מרכזיים: הזדהות, חיבור רגשי, העשרה אינטלקטואלית או יכולת לעורר רגשות עוצמתיים (צחוק, כעס, סקרנות, פחד, עצב או גועל). אם הסיפור שלכם יצליח להעניק למאזינים רק חלק מהגורמים האלו – אתם בהחלט בדרך הנכונה לכבוש אותם ולהפוך אותם למאזינים קבועים.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות זאת:

אל תפחדו להיחשף - ככל שהפודקאסט יהיה אישי יותר ויעסוק באתגרים, כישלונות, תחושות קשות שחוויתם ונפילות שהובילו אתכם למקום טוב יותר – כך לקהל יהיה קל יותר להזדהות והמאזינים ירצו לשמוע עוד מכם. גם אם אתם מדברים על אנשים אחרים – נסו לעשות זאת אישי ואינטימי ככל שניתן.

השתמשו בהומור - אל תנסו לדבר בשפה גבוהה, אלא עשו זאת כפי שאתם מתקשרים עם החברים הטובים שלכם. זה המקום להשתטות, לספר בדיחות ו"להקליל" את האווירה. אולם, חשוב לא להגזים ולדעת מתי הזמן להיות רציניים.

צרו מתח ודרמה - אחת הדרכים לעשות זאת היא להתחיל בשאלה פתוחה שגורמת לחשוב, כמו "אם הייתם יכולים לדבר עם עצמכם בגיל 10, מה הדבר הראשון שהייתם אומרים?" ואז להתחיל לספר על השיחה שאתם הייתם מנהלים עם עצמכם. כשמספרים סיפור, מומלץ שלא לתת את כל המידע בהתחלה אלא לחשוב על דרכים מעניינות יותר לבנות את העלילה. זכרו שגם לתכנים "יבשים" כביכול אפשר ורצוי להוסיף מעט דרמה כדי להגביר את מידת העניין בהם. ניתן לעשות זאת באמצעות הפוגות בסיפור, חשיפת פרט משמעותי רק בסיום, או שימוש בתיאורים רבים של התחושות והרגשות של הנפשות הפועלות.

אל תפסיקו לשכתב - כשאנחנו מתעסקים בדבר מסוים במשך זמן רב, קשה לבחון אותו ממקום אובייקטיבי. לכן, לפני שמתחילים לשדר, מומלץ לכתוב את עלילת התסכית בראשי פרקים (שוב נדגיש שלא כדאי לכתוב תסריט מדויק) ולקרוא את מה שכתבתם יום לאחר מכן בעין ביקורתית יותר. המפתח ליצירת תוכנית מצוינת, כמו ביצירת תוכן איכותי מכל סוג, טמון בשכתוב, בעריכה ובבחינה מחודשת של התוצר תוך חשיבה על דרכים לשפר אותו.

איך להקליט ולערוך את הפודקאסט?

יש כמה תוכנות שיכולות לשמש אתכם להקלטת הפודקאסט ולעריכתו. למשתמשי ווינדוס מומלץ לעבוד עם Audacity או Ocenaudio. שתי התוכנות האלה קלות לתפעול וניתן למצוא מדריכים על שימוש בסיסי בהן ביוטיוב. משתמשי Mac יכולים להשתמש ב-Garageband, תוכנה מובנית עם ממשק קל לתפעול, אך בלי אפקטים מתקדמים לעריכת סאונד.

חשוב לזכור - לפני שמתחילים לעבוד על הפודקאסט, מומלץ להקליט קובץ ניסיון כדי לבחון את תקינות ההקלטה ואת איכותה.

בעת הקלטת הפודקאסט, ישנם כמה דגשים שחשוב לשים אליהם לב:

  • שימרו על מרווח קבוע בין הפה למיקרופון. תזוזות במהלך השידור יגרמו לצליל לא אחיד ויצרו בעיות בעריכה.
  • גם אם אתם מתבלבלים או נתקעים – המשיכו לדבר. אחר כך תמיד תוכלו לערוך ולהסיר קטעים פחות מוצלחים.
  • מומלץ לכתוב לעצמכם על דף ציוני זמן חשובים – הזמן המדויק שבו התבלבלתם בדיבור ותזמון של קטעים מוצלחים במיוחד. התיעוד יחסוך זמן עריכה חשוב בהמשך.
  • אם יש כמה דוברים בפודקאסט – נסו שלא לדבר במקביל ואפשרו לכל אחד זמן מוגדר לדבר.

אחרי שהשלמתם את ההקלטה, מומלץ לשמור את הקובץ בפורמט WAV או MP3. כדאי להתחיל את ההקלטה עם כמה שניות של שקט. קטע קול זה יוכל לשמש אתכם מאוחר יותר בשלב העריכה – תוכלו להדביק אותו על קטעים שתרצו לחתוך או לשנות.

שלב העריכה הוא די אסוציאטיבי ואינו דורש ידע מעמיק בתחום. כפי שעורכים טקסט, כל התוכנות המובילות לעריכת סאונד יציעו שלוש אפשרויות עיקריות: גזירה, העתקה והדבקה. מומלץ להיעזר במדריכי וידאו שילמדו אתכם את כל היכולות הבסיסיות של התוכנה שאיתה בחרתם לעבוד.

מאגרי מוסיקה חינמיים

אם אתם רוצים להשתמש במוסיקה לפודקאסט, מומלץ לוודא שאתם לא עוברים על חוקי זכויות היוצרים ומשתמשים בקבצי סאונד חינמיים ומאושרים לשימוש. תוכלו למצוא קטעים כאלה במאגר הבא: Free Music Archive.

איפה מאחסנים את הפודקאסט?

כיום ישנן כמה דרכים יעילות לאחסן את הפודקאסט שלכם בחינם או בתשלום מינימלי. אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא לבנות לעצמכם אתר במערכת החינמית של WIX. כך תהיה לכם פלטפורמה משלכם, שתוכלו לעדכן וגם לפרסם בקמפיינים דיגיטליים. אולם, בניית אתר מצריכה ידע טכנולוגי והשקעת זמן. לכן, ניתן לאחסן את הפודקאסט גם באחד מהשירותים הייעודיים האלו:

דירוגשירותנפח אחסוןיתרונות
1100MB - ללא הגבלהבין השירותים הפופולאריים בקרב פודקאסטרים ישראלים בזכות ממשק פשוט לתפעול, תמיכה בכתיבה עברית מימין לשמאל ומציע תמורה מעולה למחיר עבור הפודקאסטר המתחיל, ברכישת מנוי לשנה ניתן להוזיל את העלות משמעותית.
2100MB - 1GB בחודשאחד השירותים הפופולריים, המוכרים והמומלצים ביותר בתחום. מציע סטטיסטיקות מתקדמות וחיבור ישיר לפלטפורמת הוורדפרס.
3ללא הגבלה (גם לשירות החינמי)זהו השירות החינמי הטוב ביותר לאחסון פודקאסטים. ההבדל בין המנוי החינמי למנוי בתשלום טמון בגישה לתמיכה טכנית ומקצועית. השירות מציע נפח אחסון בלתי מוגבל וגישה לנתונים על הפודקאסט שלכם.
4ללא הגבלהזהו שירות פשוט ונוח לשימוש, שמציע סטטיסטיקות מפורטות ואחסון בלתי מוגבל. השירות מציע גם הקמת אתר משלכם שתוכלו לסנכרן בקלות עם דומיין שרכשתם.
550MB - 1.5GB בחודשאחד משירותי האחסון הוותיקים, המציע מגוון רחב ומעמיק של כלים להפקה ולניתוח שיעזרו לכם לייצר פודקאסט איכותי ופופולרי יותר.
6ללא הגבלהזהו אחד השירותים המוכרים והוותיקים, אולם למרות שהוא מציע שטח אחסון בלתי מוגבל, הוא גם משמיע פרסומות בפודקאסטים ומציע סטטיסטיקות בסיסיות ביותר בהשוואה לפלטפורמות אחרות ברשימה.
7עד שש שעות או ללא הגבלה בהתאם לחבילהזהו אחד משירותי שיתוף הסאונד הגדולים בעולם ולכן יש לו יתרון נוסף על פני האחרים – אם הפודקאסט שלכם יהיה טוב ומוצלח, יש סיכוי גדול יותר שרבים ישתפו אותו בתוך הפלטפורמה – עוד לפני שתשקיעו בפרסום.

בהעלאת הפודקאסט לרשת, השקיעו גם בכותרת ובתיאור

לכותרת יש חשיבות מכרעת בהצלחת הפודקאסט - לא פחות מהתוכן שלו. הכותרת היא הדבר הראשון שהגולשים נחשפים אליו ומחליטים האם שווה להם להתעכב על התוכן. לכן חשוב לשים את עצמכם בנעלים של קהל היעד שלכם – לחשוב מה מעניין אותם, אילו חיפושים שלהם בגוגל יכולים להוביל אותם לפודקאסט שלכם ומה יגרום להם לפנות זמן כדי להאזין למה שיש לכם להגיד.

כדי לעשות זאת מומלץ לנסח כותרת מסקרנות ומעורפלות, שיגרו את המחשבה והדמיון של הגולשים. לכך אפשר להצמיד תיאור שיווקי של הפודקאסט בטקסט נלווה, שלא יסביר בדיוק על מה תדברו, אלא ינוסח בצורה מרמזת, שמעוררת סקרנות ועניין. כדאי להוסיף גם תגיות שיעזרו בקידום התסכית שלכם במנועי החיפוש, כמו גם תמונה שתופסת מיד את העין.

איך משווקים את הפודקאסט לעולם?

אם פודקאסט נוצר ואף אחד לא מאזין לו – האם הוא קיים?

כל העבודה הקשה שלכם תהיה לחינם אם לא תשקיעו בהיבט חיוני ביותר בתהליך העבודה – השיווק של התוצר שלכם. אחרי שיצרתם פודקאסט שאתם יכולים להתגאות בו, זה הזמן להתחיל לשווק אותו לקהלים רלוונטיים. הנה כמה דרכים אפשריות לעשות זאת:

מדיה חברתית - פייסבוק מאפשרת לנו להציג את הפרסומת שלנו לקהל רלוונטי במידת דיוק מרשימה למדי ולהגיע לאדם המתאים ביותר לקמפיין שלנו. ראשית, מומלץ לבנות דף עסקי לפודקאסט שלכם ולהזמין אליו את כל רשימת החברים שלכם. לאחר מכן ניתן להוציא אל הפועל במסגרת הדף הזה קמפיינים ממומנים ולהגדיר קהל יעד מדויק ככל הניתן שלדעתכם יתעניין בפודקאסט. פייסבוק מאפשרת לפלח קהלים על פי גיל, מיקום גאוגרפי, תחומי עניין ואפילו ביקור באתרים ספציפיים. אפשר גם להיוועץ עם בעל מקצוע המנוסה בקמפיינים מהסוג הזה להגברת האפקטיביות. תוכלו גם לפרסם את הפודקאסט בקבוצות מקצועיות עם קהל רלוונטי וכמובן בפרופיל האישי שלכם.

פרסום בגוגל - ענקית החיפוש מאפשרת למפרסמים דרך מערכת Google Adwords לבצע מחקר על מילות חיפוש פופולריות בקלות וליצור קמפיינים שיווקיים שיפגשו את הגולש בדיוק כאשר הוא מחפש תוכן שקשור לתחום העיסוק שלכם. זוהי בהחלט פלטפורמה שכדאי להשקיע בה כדי להגביר את המודעות לפודקאסט שלכם.

פרסום בכמה פלטפורמות של פודקאסטים - ככל שהפודקאסט שלכם יפורסם ביותר פלטפורמות מובילות, כך יגבר הסיכוי שהוא יגיע לקהל רחב יותר. הפלטפורמות הפופולריות ביותר שמומלץ לפרסם אותו בהן הן SoundCloud, Spotify ו-iTunes. כדי להגיע לקהל ישראלי מומלץ לפרסם את הפודקאסט גם ב-RLIVE.

שיווק "מפה לאוזן" - זו אומנם האסטרטגיה הכי ישנה בספר, אך עדיין נחשבת לאחת מהיעילות ביותר. ספרו על הפודקאסט לקולגות, לחברים ולמשפחה. בדרך כלל הסביבה הקרובה היא התומכת ביותר בפרויקטים מהסוג הזה ואם תייצרו משהו שיסב הנאה לקרובים לכם – הם גם ישמחו לספר עליו לאחרים.

שיתוף פעולה עם יוצרים אחרים בתחום - נסו ליצור קשרים עם אנשים נוספים שמייצרים פודקאסטים באותו התחום שלכם. במצב כזה שני הצדדים יכולים להפרות אחד את השני – גם מבחינה רעיונית וגם מבחינה שיווקית. תוכלו גם להתארח זה בתוכניתו של זה ובכך להעשיר עוד יותר את התוכן של הפודקאסט.